19 september 2013

Ja Jag Har Dyslexi

Såg ett program igår kväll som jag tyckte var riktigt bra och de var på 1an och om Dyslexi =) Finns en skola som har barn och ungdomar som har med dyslexi mm att göra och dom får den hjälp dom behöver och en tjej sa igår att hon har aldrig kunnat läsa och när hon fick börja på denna skola så fick hon mycket hjälp och sen fick hon lära sig i sin takt.. Och en mamma sa att hon har tjatat på lärarna om att dom måste hjälpa hennes dotter i skolan mer.. Och jag vet precis vad hon menar för både pappa och mamma fick tjata till sig så jag fick hjälp och fick sen göra en utredning om jag hade dyslexi och de hade jag..

Jag störs inte av de utan lär mig hela tiden något nytt och jag har aldrig tyckt om att läsa böcker men efter jag fick börja i Bollnäs på Höghammar så fick jag läsa i min takt och inte stressa och jag älskar nu att läsa och helst sanna berättelser =) Har även läst Harry Potter som många säger är svår läst men jag tog de i min takt så gick de super bra =)

Som nu i Kören så sjunger vi mycket engelska låtar och för de mesta går de jätte bra att läsa texterna men i bland har jag svårt att uttala vissa ord men då får jag hjälp av dom i kören om jag frågar =)
Dom flesta vet att jag har dyslexi så de är inga problem. Sen så när vi tränar så använder jag mig mycket av mobilen och spelar in när vi sjunger så de är lättare för mig sen att öva hemma =)

De finns många i värden som har dyslexi och många kända som t ex Kungen, Danny mm


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din Kommentar =)