18 februari 2013

För Hästintresserade

Har läst min fina Célines blogg och hon har skrivit om hur killar gör mot hennes hästintresse mm och tänkte då på hur jag hade de när jag var i den åldern och tänkte berätta lite om de =)

När jag började rida var när jag var 4-5år gammal men jag var i stallet så fort jag kunde och följde med min stora syster när hon skulle på ridskolan och kollade alltid på hur hon red och var stållt över henne och de är jag så klart fortfarande =) Hon är min stora förebild och mamma och pappa så klart =)
Ja jag pratar om dig Lena min underbara och bästa syster =)

jag började rida på ridskolan som heter Gölekläppens ridklubb och jag har ridit där i jätte många år.. Jag var med i styrelsen några år med =) Red då först då på Shettisar och de var riktigt kul att lära sig rida och minns en ridtur då jag red en som hete Pysen och han var lite pigg denna dag och vi skulle galoppera och han galopperar några steg och sen så bockar han och jag flyger av och slår ut 2 framtänder som tur var de mina mjölktänder....

Jaja nu till de jag skulle skriva om =)
 När jag fick min första häst eller jag hade han på foder och då började de att några i skolan började men å vad de luktar häst blä och hur kan du rida på ett sånt djur som är så gott på macka mm 
Men jag lärde mig att stå ut och vissa kunde vara mer jobbigt än andra och sen när jag fick min första egna häst "En Fjording som hete Foljac" så började de ännu mer men jag brydde mig inte sen och hållde med vissa och vissa vart jag bara arg på.. men sen så försvann de och då började han som görde min taxi till och från skolan och retas lite och busa om de att de är så gott med hästkött på en hårdmacka mm och de var bara kul och vi skrattade alltid åt de....

Men jag minns från början hur dåligt och jobbigt jag mådde och kan förstå vissa som håller på med hästar att dom varit med om detta så jag ger er ett tips BRY ER INTE dom är nog bara avis på oss =))

När man är i ett stall och har en eller fler hästar är de ett stort jobb och mycket av fritiden försvinner som om man vill träffa vänner eller något annat skoj så måste man planera de  ganska bra tex om någon annan kan fixa allt åt en eller om man gör detta fort...

För er alla andra som inte vet hur de är att ta hand om en häst så allt detta gör man:

1:Mockar
2:Spånar
3:Fixa Foder då pellets och hö "en höbal kan väga från 20kg upp till 35kg eller mer"
4:sopa gången
5:Köra skottkärran
6:Bära vatten till boxen/spiltan och till hagen.. "En hink innehåller ca 25 liter vatten"
7: Borsta hästen
8: Krafsa ur allt smuts i hovarna
9:sadla/sela
10:Tränsa
11:sitta upp på ryggen på hästen i sadeln
12: ut och rida och många rider i alla gångarter då skritt/trav/galopp och om man har en islandshäst är de några till som tölt/pass
13:sadla och tränsa av
14:bosta igen
15: Lägga på täcke om den ska ha ett
16: leda ut till hagen

Och detta är de man brukar göra och de kan finnas massa mera saker att göra och ni som tycker att detta är inget de är de när man rider använder man alla muskler som finns i kroppen och så har man en 500kg eller mer under sig när man sitter på hästen så de är inte en lätt sport...

Kan men säga att de är lika många tjejer som killar som rider =)


Bjuder på denna fina underbara ponnyn Nelson som Klara äger =)
red denna kille förut då jag var medryttare =))



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din Kommentar =)