31 januari 2013

Hästar jag ridit

Tänkte skriva lite om olika hästar jag ridit då jag har lite tråkigt...

Tar dom hästar jag gillar rida.. Vissa har jag haft på foder/ägt/skötare/medryttare



Här har vi Hecktor Troy eller han kallas bara Troy. Hade han på foder i nästan 1 år och gud så kul jag hade med denna grabb och vad vi fick tjafsa och bråka men de var värt de för träning ger färdighet och fick han att sluta nästan helt att bocka i galoppen och han slutade med att springa vart han vill och dra så mycket.... Jag älskade denna kille och saknar han med men vet att han har de bra hos sin nya ägare och kanske så träffas vi i sommar =)=)


Här har vi Prins Idar som ägs av Sara.. Jag fick rida han ibland då han var rolig att rida.. sist jag red han var i November då jag hälsade på Sara i Umeå där dom nu bor... "Vet att jag inte har någon ridhjälm här"  Fick rida lite denna dag då kortet är taget och de är över 1 år sen nu och följde med för att fota sara och elina när dom red men sen sa sara att jag skulle rida lite så då gjorde jag de och gud så kul de var =)

Här har vi fina Fanta som ägs av Céline och denna sommar hade jag Fanta ett tag och skulle få till henne.. och gud så vi kämpa men gud så kul de var.. Och denna bild har ett bra minne är att fanta var jätte duktig och fin hela dressyr passet och vet att hon tyckte de var jobbigt men hon gick in i jätte fin galopp i form och jag vart så överlycklig då vi kämpade och kämpade men sen så =)=) Duschade henne med dennna sommar och hon sura och hota flera gånger men vi gav oss inte utan hon gav sig sen och man såg att don gillade de sen så badade vi några gånger med och de gick jätte bra och tillslut så verkade som Fanta älskade att bli duschad och få kliva ner i vattnet och bada =)=)

Här har vi Flygarn som jag hade på foder en kort tid och han var jätte mysig att rida och var inte så sprättig eller rädd för så mycket och han var lugn man fick ibland jaga på han för att han skulle bli lite mer framåt och älskade hans galopp kändes som man flög fram =)=)

Här har vi snygga Nelson som jag var medryttare på ett tag och hade jätte kul med han och de var så kul att rida han och att hoppa han vilken pärla han är att hoppa och så körde jag Paralli med han och de älskade han men vet att en av mina vänner vart lite halvrädd när jag tog av tränset och bara red med sittsen och red först runt 4kant spåret på ridplanen sen så styrde jag in han mot hindret och de var så himla kul =)=)


Här har vi Snygga och Fina Dimmalimm som jag red och skötte om mycket när jag praktiserade på Sörbygården =) Denna dam föll jag för första gången jag såg henne och älskade hennes personlighet och envishet =) Fick vara med på en kurs med henne och fick då kämpa på med tölten på henne och vad arg hon blev på mig men jag gav mig inte heller sen fick jag lite tips och vad jag ska träna på så jag fortsatte med de sen efter denna kurs med och de vart bara bättre och bättre med tölten =)  Red henne ca 1år =)=) Red flera hästar på gården men denna skötte/red jag mest

Denna kille hade jag på foder när jag var 9år och han kallades för Stisse =)
"Dålig bild"  
Fick han på foder av min ridlärare och han var en förre detta Fälttävlans Ponny.. Han var ganska speciell att rida om jag tänker efter han var stark och snabb och rädd för massa olika saker. Ramlade av denna kille många gånger och fick en gång en spricka i foten.. Minns inte så jätte mycket av denna kille...


Här har vi min första egna Ponny Foljac kallade han Fobben och hade han i 7 långa år =) som ni ser är han en Fjording.. Fick provrida han dan efter min födelsedag då jag fyllde 10 tror jag de var och de var min bästa födelsedag någonsin.. Han var stark i munnen men värdens snällaste "ibland" Han hade sina dagar med.. Jag kunde göra allt med denna kulle som ni ser på bilden =) Jag kunde ligga brevid han i hagen när han sov eller ligga på han när han låg i solen och vila och gjorde inget... Han kunde ju som sakt vara envis och tjurig men de kan ju många vara =) Speciellt på sommaren då han älskade att äta hela tiden när han var utanför hagen =) Han gille doch inta ett åka transport.. Åkte en gång till Föllinge på Hästrally och de tog tid att lasta han och deniz som min lilla syster hade.. på hästrallyt skulle jag och en Sophie rida och jag skulle rida Denize och Sophie på Foljac men de blev tyvär inte så då Foljac hade trampat sig i transporten ändå då han hade skydd.. Så vi bestämde oss att jag fick rida själv om jag ville och de var ok för Sophie så jag gjorde de. Men Foljac fick en massa pussar och godis ändå om han inte var med... Saknar han faktist Vila I Frid bästa Fobben

Här har vi Pållan som ägs av Coco"Cornelia" och denna bild rider jag henne och hon var ganska pigg men hon är så himla rolig och mysig att rida =) Red henne mycket i sommras då coco var på semester eller mycket jag hade henne 1 veckan själv och sen fick jag rida henne lite till och från =)=)
Hon är hur rolig som helst att hoppa och man litar på henne då hon hoppar allt och vägrar aldrig =)=)



Sist men inte minst värdens bästa Sjungarvett som jag ägde i 6 nästan  långa år hade henne på foder 1 år innan så jag hade henne i 7år sammanlakt  =) Innan jag fick hem henne på foder i 1år så var jag medryttare i detta stall i Handog utanför Lit och red en kille som hete Turbo.. Frågade farbron som ägde stallet om han hade en häst jag kunde få låna över sommaren och då berättade han om denna fina dam och jag och mamma åkte ut och provred henne och hon stegra lite men gav upp sen och då bestämde jag mig att jag ville ge henne en chans och sen senare så får jag ett sms av farbron att jag kan få ha henne på foder 1år och sen köpa henne om jag gillar henne och klarar av henne och så klart sa jag ja och tog hem henne i mitten på maj och hade henne hos Yvonne och Tommy och hon fick stå ca 1 vecka för att få slappna av mm och sen började jag rida och de var jobbigt från början eller hela sommaren då jag behövde hela tiden hjälp när jag skulle sitta upp då hon hade svårt att stå stilla men sen så började vi lära känna varandra mm =) Finns så himla mycket att skriva om denna fina och snygga dam.... 

Fick tyvärr avliva henne den 7 Oktober 2012 =( Och jag saknar henne så himla mycket än...
Hon fanns alltid där för mig när jag mådde skit och var ledsen och hon viste precis hur jag mådde om jag var ledsen ville hon hela tiden he mulen mot min kind och lika om jag mådde dåligt...

Älskade Gumman

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din Kommentar =)