12 augusti 2012

Säkerhet


Charlotte Dujardin  Tog allså OS Guld i Dressyr Kürfinalen och hon var den ända som red med ridhjälm och alla andra red med hatt..
Hon hade ramlat av på en träning och slagit huvudet och då hade hon ej någon hjälm på och efter de i vintras så bestämde hon sig att hon ska ha hjälmen oftare och så var de flera som sa att ska du verkligen ha hjälmen på dig på OS de kan du ju inte ha heller.. men hon sa att hon känner sig mer säger i den när hon har den på sig... Och de tycker jag att hon har rätt i..

De är inte så fint på dressyr när man ska ha hjälm på sig men om man tänker på säkerheten så är hjälmen ens bästa vän om man skulle ramla av mm... många säger eller tänker då att man inte behöver en hjälm om man litar på hästen till 100% och att hästen i höga klasser som i OS inte gör något.. 
Jo alla hästar kan bli rädda dom är flockdjur och dom kan bli rädda för vad som helst som tex fladrar låter mm... så de är alltid bra att ha hjälm på sig och vid hoppning och fälttävlan och när man rider ut själv så är de alltid bra att ha säkerhetsväst som skyddar ryggen... 

Kan säga att tack vore säkerhetsvästen så gjorde jag inte illa ryggen mer än vad som blev då jag for av hästen för några år sen.. fick dock bara några koter ur i ryggraden och docktorn sa då att de var bra att jag hade västen för de hade kunnat bli mycket mycket allvaligare och jag känner mig lättad när han sa de till mig.. jag kommer dock ha ont i ryggen till och från i hela mitt liv men jag är ändå glad över att jag hade denna väst den dan.... jag går till en sjukgymnast och kollar min rygg till och från och då brukar han få trycka till några koter och så känner jag när koterna inte ligger som dom ska jag får då också ont i höften och nacken.. sen kan jag få en av koterna till rätta själv då doktorn jag gick till förr i Änge "Offerdal" visade hur jag ska göra eller så kan mamma göra de med så de är skönt att han visade hur man kan göra =)

Så alla ryttare där ute använd hjälm och säkerhetsväst när ni ska rida =)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din Kommentar =)