4 november 2013

Band of Brothers

Såg på ett av snitt av Band of Brothers ikväll på kanal 10. De var ett avsnitt då dom hittar ett läger med judar. Och jag blev tårögd.  Kan inte fatta att dom stängde in judar i två olika läger.  Ett för killar ett för tjejer.  Och dom fick ingen mat eller vatten och dom blev sjunka och dog och vissa fick gå in i antngen ett hus eller en tågvagn och vart gasade :-(

Jag läste mycket om en person från sverige som ville rädda judarna och han lyckades rädda ganska många men sen vart han tillfånga tagen och sen vet ingen vad som hände med han men dom tror att han blev dödad antingen skjuten eller blev gasad till döds :-( men han är jag riktigt imponerad av att han våga och fick flyktingar att komma till sverige och andra länder och mest var de judar....

Jag minns också väl då jag gick i 9an och fick forska om första och andra världskriget och vi fick åka till Jamtli och då fick vi se en film och fick sen dra olika lappar och där stog de vad vi skulle heta i skådespeleriet och jag var en tjej på 11år och var utan föräldrar och fick vara med en vuxen tjej som jag i skådespelet kallade syster.  Där vi sitter blir de kolsvart och då kommer de in militärer och tvingar ut oss i olika grupper och då ska vi i väg på flykt.

Detta skådespel var verkligen en jätte jobbig och jag fick panik några gånger minns jaf då jag insåg hur jobbigt detta måste vara för flyktingar.. Jag kan tycka ibland när jag tänker på de eller pratar med någon om de så tjänst de som man bara vill börja gråta....

Jag kan inte förstå hur de känns för dom som flyr från krig mm men jag kan förstå att de är jätte jobbigt att få lämna allt bakom sig och kanske till och med familj och släkt....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din Kommentar =)