6 augusti 2011

Dyslexi

Har en som skriver anonymt till mig här på bloggen att jag ska stava riktigt och att han/hon tycker det är så himla svårt att läsa så nu ska jag skriva lite om dyslexi (läs-och skrivsvårigheter)som jag har och då kan jag inte rå för att jag stavar lite fel.. och så har jag dyskalkyl.. Så nu skriver jag lite om de så kanske ni kan förstå mig:

Ordet dyslexi kommer från engelskans dyslexia. Det engelska ordet kommer från grekiskans Dys som betyder svårt och Lexia som betyder i sin tur att man har svårt med ord och bokstäver. Man kan vara mycket begåvad men ändå stava och läsa dåligt. Forskarna är inte helt överens om vad dyslexi beror på men det visar sig att fler killar än tjejer har dyslexi och att dyslexi ofta är ärftligt.

Några kännetecken på dyslexi när det gäller att skriva:

  • Är osäker på bokstävers form och ljud
  • Utelämnar vokaler och kastar om konsonanter
  • Utelämnar ändelser och glömmer prickar och ringar
  • Spegelvänder bokstäver och siffror
  • Har osäker och svårläst handstil
  • Sammanblandning av b och d
  • Sammanblandning av höger och vänster, öst och väst

Ordet dyskalkyli kommer från grekiska orden dys som betyder svårigheter och caculus som betyder räknesten dvs matematik svårigheter. Dyskalkyli innebär att man i de flesta fall endast har problem med vissa delar av matematiken.

Några kännetecken för en person med dyskalkyli:

  • Saknar inre bild av siffror och symboler
  • Gör omkastningar, t.ex. 385 blir 358
  • Förväxlar tecken och symboler
  • Ställer upp talen fel
  • Har svårt att minnas multiplikationstabellen.
  • Summerar från vänster till höger
  • Har svårt med tidsbegrepp och klockan
  • Har problem med att växla från ett räknesätt till ett annat
  • Har svårt att rita geometriska figurer
  • Är ojämn, vissa dagar går det bra att räkna, andra dagar går det inte alls.
  • Svagt korttidsminne, svagt sekvensminne

Ni kan också gå in på sidan http://www.dyslexi.info/ för att läsa mer om de...


3 kommentarer:

  1. Du förstår alltså inte?? jag känner många som har de och dom kan fan stava o läsa riktigt!!! då borde du ju för fan kunna de!!!!!!

    SvaraRadera
  2. Till Anonym. om du nu tycker att bloggskrivaren är så dålig på att stava så behöver du ju inte läsa bloggen.
    Tycker inte du ska skriva att hon borde kunna de, bara för att dom du känner kan de. Dyslexi är faktiskt ett handikapp

    SvaraRadera
  3. Till Anonym: Om de du känner säger sig ha dyslexi, men ändå kan stava, så har de inte den diagnosen. Punkt slut. Du är inte så väldigt duktig att stava korrekt själv, skulle jag vilja påstå.
    Mvh inte anonym: Malin heter jag.

    SvaraRadera

Tack för din Kommentar =)